Dit was ... maart



Maart was grijs. Zowel het weer als mijn humeur. Ik las en begon aan haakprojecten die ik niet afwerkte. De maand eindigde met een erg spannende afspraak bij de gynaecoloog.


Zwangerschapskwalen, stress & groeiend geluk

In maart begon het derde trimester van mijn zwangerschap. Ik was mij nu pas bewust van de hormonen in mijn lichaam. Soms nam de radeloosheid het van mij over. Wat weet ik nu eigenlijk over een baby? Heb ik de juiste spulletjes in huis? Zal het mij wel lukken? 

Gelukkig kon ik mijn twijfelende gedachten snel omzetten in actie. Zo ontwierp ik deze maand de geboortekaart met bijhorend kaartje voor de babyborrel. Ook kochten we de laatste spulletjes die nog ontbraken: enkele pyjamaatjes en setjes kleding, slaapzakjes, verzorgingsproducten en luiers. 

Ondertussen groeit mijn buik en voel ik het gewicht ervan toenemen. Mijn schoenen of sokken aantrekken lukt niet meer zo vlot. Eigenlijk verloopt alles wat trager. Ook heb ik veel last van brandend maagzuur, ben ik snel moe en heb ik opnieuw migraineaanvallen. Op deze manier zag ik de combinatie werk en mijn zwangerschap moeilijk haalbaar. Daarom vroeg ik aan mijn baas of het mogelijk was om 2 dagen per week van thuis uit te werken. Dat brengt mij veel rust. Ik ben erg dankbaar dat ik kan rekenen op zoveel begrip.

In deze 7de maand van mijn zwangerschap voel en zie ik ons kleintje steeds meer bewegen. Het is ongelooflijk hoeveel je al kan houden van het leven dat in je groeit. 

De 30 weken echo bezorgde ons spannende dagen. De gynaecoloog zag witte plekjes op de darmen van de baby. Dit waren mogelijks tekenen van een infectie. Uit voorzichtigheid wilde ze dit verder onderzoeken met een extra bloedafname en echo bij een collega. Hoewel ze zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken, gaf de onzekerheid ons veel stress. Een week later bleek alles in orde. Oef, wat een opluchting!


In de keuken... 

Eén van mijn doelen voor 2023 is om maandelijks minstens 2 nieuwe recepten uit te proberen en jawel, dat is gelukt!

Omdat ik enkele overrijpe bananen had liggen, maakte ik deze pindakaas-banaanrepen. Een simpel recept met een lekker, gezond tussendoortje als resultaat. Je kan ze ook invriezen.

Verder maakte ik een jachtschotel van aardappelen, gehakt, ajuin, prei en doperwten met bovenaan een laagje appelschijfjes bedekt met geraspte kaas. Het recept is afkomstig uit mijn lievelingskookboek 'Lekker en simpel, 200 hoofdgerechten'. Volgende keer laat ik de appels achterwege. De combinatie aardappelen met appels bevielen vriendlief en mij niet zo. 


Ik las... 

  • Ik werk al (ik krijg er alleen niet voor betaald) - Lynn Berger
    Hup, iedereen aan het werk (en het liefst voltijds). Zowel de Nederlandse als de Belgische overheid stimuleert voltijds werk opdat er zoveel mogelijk belastinggeld naar de staatskas vloeit. Er is alleen één probleem… En daarover schreef journalist Lynn Berger een belangrijk boek waarin ze de gevolgen van de grootste, onzichtbare strijd van onze tijd toont: die tussen betaald en onbetaald werk.


In mijn knutselmand... 

Zoals ik in deze blogpost schreef, nam ik in maart deel aan crochet alongs (wat is een crochet along?). Het schattige schaapje en de leuke haan rammelaar van de @happyeastercal23 liggen onafgewerkt op mij te wachten. Het is mij wel gelukt om deel 1 van hun patroon tijdig af te krijgen zodat ik ook deel 2 ontving van de designer. Ik ben van plan om beide haakprojecten in de loop van april te vervolledigen. 




Vol goede moed begon ik aan het babydeken van de Mini Explorer CAL. Dat bleek al snel een onmogelijke opgave wegens tijd- en energiegebrek. Dit wordt een lente- en zomerproject. :-)


In april...

  • Ben ik jarig! Dat vier ik met een dagje vrijaf en 's avonds met vriendlief. 
  • Ben ik van plan om mijn onafgewerkte haakprojecten af te werken, namelijk de haan rammelaar en het schaapje uit deze blogpost
  • Neem ik deel aan de haakchallenge voor patreons van Lemon Yarn. De bedoeling is dat je zelf een haakpatroon ontwerpt in het thema 'bij de bakkerij'. De deadline is 10 april. De tijd dringt dus...
  • Wil ik een 'Winnie the Pooh' kraamcadeautje maken voor een vriendin die onlangs bevallen is van haar tweede zoontje. 
  • Spreek ik af met mijn beste vriendin. Babbeltijd!
  • Samen met vriendlief, mijn broer en zijn vriendin neem ik deel aan een quiz met als teamnaam 'Spek en Bonen'. Nu nog hopen dat we er niet bijzitten voor spek en bonen. ;-)


Hoe was jouw maart?

(De foto van de header maakte ik tijdens een maartse ochtendwandeling. Langs de weg stond dit beertje op een boomstronk.)

Reacties

Een reactie posten

Bedankt om een reactie achter te laten.
Thanks for your reply.

Populaire posts van deze blog

Theekop speldenkussen haakpatroon

Verhuisd!