Hoe ik vaarwel zeg tegen de ratrace

We leven in een prestatiemaatschappij waarin we onszelf torenhoge verwachtingen opleggen. We willen steeds meer, steeds beter en spiegelen ons vaak aan anderen waarbij sociale media een belangrijke rol spelen. Ik zeg: neen.


Ratrace

In onze hectische wereld is er weinig tijd om gewoon jezelf te zijn. We hebben het soms zo druk met succes najagen dat we onze gevoelens geen plek meer geven. Het leven lijkt soms één gigantische wedstrijd waarbij alles wat we doen zo perfect mogelijk moet zijn. We verliezen uit het oog wat ons écht gelukkig maakt.

We bekijken met afgunst elkaars idyllische vakantiefoto's en boeken voor onszelf nóg een citytripje want ja, we werken immers toch hard genoeg? We streven naar zoveel mogelijk likes en volgers zodat iedereen kan zien hoe succesvol en gelukkig we zijn.

Facebook of Instagram likes, Youtube views of Twitter volgers kan je kopen, maar persoonlijke relaties en jouw tijd zijn zoveel meer waard.


Vertraag en sta stil bij wat jij wilt

Zo nu en dan stilstaan bij mijn leven helpt mij om mezelf staande te houden in de immer draaiende mallemolen van onze maatschappij. Ik denk na over wat mij blij maakt, waaraan ik belang hecht of wat ik graag doe zodat ik bewuste keuzes maak en niet de verplichting voel om aan andermans verwachtingen te voldoen. 

Ik ben wie ik ben: gevoelig, creatief, koppig, eerlijk, impulsief, kritisch, sportief, leergierig, soms zwart-wit en zoveel meer. Maar bovenal ben ik uniek en dat maakt mij bijzonder, net zoals jij!

Het is niet gemakkelijk om jezelf te zijn. Het vergt lef om op je gevoel te vertrouwen en buiten de gebaande paden te treden, maar het brengt je dichter bij jezelf. Door mijn intuïtie te volgen voel ik mij gelukkiger omdat ik de persoon ben die ik wil zijn en handel volgens mijn eigen waarden en normen. Oké, hierbij maak ik soms ook verkeerde beslissingen. Maar uit mijn fouten leer ik en groei ik als persoon. Blijf mild voor jezelf!




Minimalisme als levensstijl

Behalve minder spullen kopen, wil ik mijn levensstijl ook op andere vlakken veranderen. Ik wil tijd besteden aan wat mij energie geeft, en al het overbodige in huis, in mijn hoofd en in mijn leven schrappen. Kiezen voor kwaliteit, in plaats van kwantiteit. Minimalisme start vanuit diezelfde basishouding.

Minimalism is a tool to rid yourself of life’s excess in favor of focusing on what’s important - so you can find happiness, fulfillment, and freedom.
- theminimalists.com


Minimalisme is een levensstijl waarbij je bewust omgaat met wat je hebt en tijd besteedt aan dingen die betekenisvol voor jou zijn. Je keert terug naar de essentie. Al het overbodige verwijder je uit je huis en uit je leven zodat er meer ruimte is voor geluk, voldoening en vrijheid. 

De invulling van een minimalistische levensstijl is voor elke persoon anders. Je focust op wat belangrijk is voor jou. Zo vind ik het makkelijk om mijn kleding, keukenspullen of decoratiemateriaal op te ruimen. Van mijn boeken of knutselgerief neem ik moeilijker afstand omdat ze meer voor mij betekenen. Verder poets ik niet graag en houd ik van eenvoud. In ons interieur vind je dus niet veel tierelantijntjes. Ik koop eerder interieurartikelen die tijdloos zijn en volg niet elke woontrend. Bloemen daarentegen, die koop ik wel vaker. Bij minimalisme bepaal je dus zelf wat voor jou belangrijk is en wat je wel of niet wilt weglaten uit jouw leven.

Op deze blog schrijf ik over wat een simpel leven voor mij inhoudt, deel ik praktische tips die mij helpen en vertel ik over de dingen die mijn leven nét iets mooier maken. 


Let jij op wat je koopt of hoe je jouw tijd indeelt?

Reacties

  1. Ja ja ja! Heel fijn dit. En heel herkenbaar ook. Het is makkelijk om jezelf te verliezen in de maalstroom en automatisch meegezogen te worden in consumentalisme en druk druk druk, maar als je focust op wat genoeg is en op waar je echt blij van wordt, ziet je plaatje er heel anders uit dan die op sociale media of in reclames. Goed om regelmatig bij te staan. Het is jouw leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn om te lezen dit, en inspirerend! Ik heb daar soms wel moeite mee, met dingen laten, terwijl ik eigenlijk net ook heel graag wat meer terug naar de basis wil.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt om een reactie achter te laten.
Thanks for your reply.

Populaire posts van deze blog

Theekop speldenkussen haakpatroon

Verhuisd!