Het moment dat ik ontdekte dat ik zwanger was

hoe ik mijn zwangerschap ervaar

Ik zal het moment nooit vergeten toen ik in september een positieve zwangerschapstest aflegde. En daarna nog eentje... gewoon om zeker te zijn. Vol ongeloof staarde ik naar de streepjes. 


Ik kon niet geloven dat het al zo ver was. Vriendlief en ik dachten om eerst maandenlang - zonder druk of getimede onderonsjes - te genieten van elkaar. Pas na een jaar zouden we verdere stappen ondernemen indien ik nog niet zwanger zou zijn. Amper 3 maanden nadat ik gestopt was met de pil, was het al zover. Uiteraard is ons kleintje van harte welkom!

De eerste 14 weken van de zwangerschap had ik last van misselijkheid die in de loop van de namiddag begon en bleef duren tot 's avonds. Ook merkte ik dat mijn energiepeil minder hoog was dan voorheen, maar verder had ik weinig last van ongemakken. 

Bij mijn eerste 8 weken echo kreeg ik te horen dat ik een endometriose heb. Een endometriose is een goedaardige aandoening, waarbij het slijmvlies dat de binnenkant van de baarmoeder bedekt ergens anders in het lichaam voorkomt. In mijn geval zit er een cyste van 8 à 9 cm bij één van mijn eierstokken. Tijdens mijn zwangerschap kan dit niet behandeld worden, dus de ingreep zal achteraf plaatsvinden. De gynaecoloog volgt mij nauwkeurig op en heeft mij verzekerd dat dit niet nadelig is voor ons baby'tje. Uit de echo's blijkt dat ons kleintje zich prima ontwikkelt. 


Tweede trimester van mijn zwangerschap

Ondertussen ben ik al ruim over de helft van mijn zwangerschap, wat vliegt de tijd! Ik ben niet meer misselijk, maar heb wel last van constipatie, oprispingen, maagzuur en boertjes doordat mijn baarmoeder op mijn maag drukt. Ik probeer lichte porties te eten en drink veel water opdat ik minder hinder ondervind. 

Wanneer ik in de zetel zit of 's nachts languit op mijn rug in bed lig, voel ik soms ons kleintje bewegen. Het lijkt zo'n wonder. De weken gaan zo snel voorbij terwijl mijn borsten en buik in omvang toenemen. Uit bed rollen of mijn schoenveters binden lukt niet meer zo gemakkelijk. 

Momenteel ben ik 26 weken ver. Ik probeer zoveel mogelijk te genieten van de groei van onze baby. De bevalling zal zo daar zijn... en dan zijn wij mama en papa!


Hoe heb jij jouw zwangerschap ervaren? 


(image header by senivpetro on Freepik)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Theekop speldenkussen haakpatroon

Verhuisd!