5 redenen waarom haken zo'n leuke hobby is



Haken is hip! Tegenwoordig is haken niet alleen voor grootmoeders, maar een hobby voor alle leeftijden. Voor mij is haken een ontspannende bezigheid die mij tot rust brengt én mij een mooie knuffel of andere creatie als resultaat oplevert.


1) Haken is ontspannend en helpt tegen stress

Wanneer je haakt, gebruik je vaak dezelfde steken na elkaar. Deze herhalende handeling helpt om tot rust te komen. Zoals bij meditatie richt je jouw aandacht op 1 taak. Doordat je je concentreert op je haaknaald en ondertussen de steken telt, is er weinig ruimte om te piekeren. Het geeft voldoening om volledig op te gaan in je haakwerk terwijl je de wereld om je heen even vergeet.

Haken kan je gemakkelijk tussendoor doen wanneer je even tijd hebt. Je kan thuis haken, op vakantie of zelfs onderweg in de trein. Zelf vind ik het leuk om ’s avonds thuis in de zetel te haken terwijl ik met een half oog mee volg wat er op tv speelt.

2) Haken is creatief

Wanneer je pas begint met haken, baseer je je vooral op bestaande haakpatronen die je volgt. Zodra je de basissteken onder de knie hebt, kan je jouw eigen ontwerpen bedenken.

Je kan werkelijk alles haken. Van sjaals, mutsen, (baby)kledij, speelgoed, pannenlappen of woondecoratie zoals kussens of een deken. De mogelijkheden zijn eindeloos.


3) Haken is sociaal

Haken hoeft geen individuele bezigheid te zijn. Je kan deelnemen aan (online) haakgroepen of crochet alongs. Via Instagram of Facebook ontmoet je andere haakliefhebbers.

Ook kan jouw haakproject een tof cadeau zijn waarmee je een vriend of familielid blij maakt.



4) Haken is een goedkope hobby

Om te haken heb je niet zoveel nodig: een bolletje garen, haaknaald, stopnaald en een schaar. Wanneer je een knuffel haakt, heb je ook vulling nodig. Zelf gebruik ik gerecycleerde kussenvulling die ik heb verzameld uit oude kussens.

Als beginner koop je best niet te duur garen in enkele kleuren zodat je kan kijken of haken echt iets voor jou is. Ik verkies katoengaren voor knuffels, maar acrylgaren uit de Zeeman, Action of Wibra is ook geschikt.

Het liefst haak ik met een Clover haaknaald, maar ik stel voor dat je begint met een goedkopere set ergonomische haaknaalden. 

haaknaaldenset voor € 14,999 haaknaalden voor € 9,67


5) Haken is gemakkelijk te leren

Bij haken gebruik je steeds dezelfde basissteken. Wanneer je deze onder de knie hebt, haak je al snel toffe dingen. Soms zal je je gefrustreerd of geïrriteerd voelen omdat het niet lukt zoals jij wilt, maar dit hoort ook bij de haakervaring dus denk eraan om geduldig te blijven. Er komt een tijd dat je eindelijk klaar bent met je project. Dan kan je jouw werk bewonderen en genieten van je creatie.


5 redenen waarom haken leuk is


Is haken iets voor jou als hobby?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Theekop speldenkussen haakpatroon

Verhuisd!