Review: Boerderijbeestjes, Christel Krukkert

review boerderijbeestjes haken van Christel Krukkert

Met het haakboek ‘Boerderijbeestjes haken’ van Christel Krukkert haak je de leukste boerderijdieren. De dieren haak je met heen-en-weer toeren met als resultaat een plat beestje dat door kleine handjes gemakkelijk vastgehouden kan worden.


Wat staat er in het boek?

In het haakboek ‘Boerderijbeestjes haken’ vind je 14 haakpatronen voor platte boerderijbeestjes. Ik vind ze er allemaal zo leuk uitzien dat het niet gemakkelijk kiezen was welk beestje ik het eerst ging haken. De dieren die in het boek voorkomen zijn: een konijn, koe, poes, kip, eend, hond, ezel, geit, egel, paard, lama, varken, pauw en een schaap.

Het boekje telt 80 pagina’s. Eerst vind je enkele pagina’s uitleg over de gebruikte materialen, haaksteken en technieken met duidelijke afbeeldingen. Daarna vind je een uitgebreide patroonomschrijving van elk beestje met kleurrijke foto’s van hun voor- en achterzijde.


boerderijbeestjes haken van Christel Krukkert


Wat heb je nodig?

Je haakt de diertjes met een 2,5 mm haaknaald en vult ze met wasbare vulling. Ze worden zo’n 12 tot 21 cm hoog.

Christel Krukkert heeft Catania garen gebruikt of raadt Scheepjes Catona garen aan. Natuurlijk kan je ook ander garen gebruiken zolang je erop let dat je een haaknaald neemt die een halve maat kleiner is dan staat aangegeven op de wikkel. Zo voorkom je dat er gaatjes ontstaan in je haakwerk en de vulling zichtbaar is.

Voor een extra leuk effect plaats je tijdens het vullen een rammelschijf of platte pieper in het midden zodat het diertje geluid maakt wanneer je ermee schudt of erop duwt.


Dit vond ik ervan

★★★★★

Het boek bevat heel leuke boerderijbeestjes die je kan haken voor jouw kleintje of als kraamcadeautje voor een baby. De patronen zijn gemakkelijk te volgen dankzij de heldere uitleg en duidelijke foto’s. Echt een aanrader!

Voor mij was het de eerste keer dat ik een plat diertje haakte. Ik koos ervoor om Coby de kip en Bibi het konijn te haken. Hiervoor gebruikte ik Pink Label Organic Cotton garen en haaknaald 2.5 mm. 

 
Coby de kip


Door de duidelijke patroonbeschrijving went het heen en weer haken van de toeren al snel. Coby de kip haak je vooral met vaste steken. De pootjes zijn gemaakt met een popcornsteek van 4 vasten. Op YouTube vind je verschillende video's met uitleg over de popcornsteek. Ik koos ervoor om de snavel niet op te vullen en zo vast te naaien aan het lichaam. 

Voor beide diertjes gebruikte ik geen 9 mm zwarte veiligheidsoogjes zoals in de omschrijving. In plaats daarvan borduurde ik de oogjes met zwart en wit garen. 


Bibi het konijn


Het konijn vond ik ietsje moeilijker om te haken dan de kip omdat je hierbij met 2 verschillende kleuren garen tegelijkertijd aan de slag gaat. Wanneer je overschakelt naar wit garen, neem je het grijze garen mee aan de achterkant van je haakwerk. Hierbij moet je meer opletten, maar het haakt wel vlot en op deze manier creëer je een mooi buikje voor Bibi.

Zowel bij Coby de kip als Bibi het konijn plaatste ik tijdens het vullen een rammelschijfje zodat het diertje geluid maakt wanneer je ermee schudt. Eventueel kan je in de oren van Bibi knisperfolie plaatsen zodat deze een knisperend geluidje maken. 

Ik ben zeker van plan om nog meer platte diertjes te haken van Christel Krukkert. Ze zijn zo tof! Behalve boerderijbeestjes, heeft Christel Krukkert nog andere haakboeken waarmee je bosdieren, jungledieren of winter wonderland projectjes kan haken. 




Zelf haken?

‘Boerderij beestjes haken’, Christel Krukkert, 80 pagina’s, 2020.
Je kan het boek o.a. kopen bij Bookspot, Bol.com of Amazon.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Theekop speldenkussen haakpatroon

Verhuisd!